Metsässä

14.6.19


Tulin mökille luonnon rauhaan. Oli pakko päästä hetkeksi pois hälinästä. Siitä jokapäiväisestä kiireestä ja kaaoksesta, joka alkoi tuntumaan taas hivenen ahdistavammalta, kun en ollut osa sitä. Kun opiskelee tai käy töissä, juoksee jokapäiväisessä pyörässä nousuineen ja laskuineen, sama sykli toistuu päivästä toiseen. Kun ei ole itse mukana juoksemassa tuossa pyörässä, katsoo sitä kaikkea vähän ihmetellen. Kuin maailma liikkuisi ohi pikakelauksella ja itse normaalilla nopeudella. Joskus eri nopeudella liikkuessaan katsoo ympärilleen uteliaana, välillä taas kyllästyneenä kaivaten rauhaa.

Rakastan luontoa. Jos pitäisi valita joku itseä kuvaava elementti, minulla se olisi metsä. Metsä on ollut tavalla tai toisella aina läsnä elämässäni. Parin Jyväskylän kodin aikoina en asunut lähellä metsää, mutta jälleen Vantaalla talomme sijaitsee aivan metsän vieressä. Metsä on nykyään erityisesti paikka, jossa puhdistun. Niin henkisesti kuin fyysisesti. Metsässä ilma on raikasta, siellä ei ole hometta, kemikaaleja, pölyä tai pakokaasua. Välillä puut ja kukat saattavat kukkia tyrmäävän tuoksuisina, mutta yleensä metsässä on raikasta. Ilmaa, joka puhdistaa ja parantaa.

En muista, milloin olen yöpynyt viimeksi metsässä. Ehkäpä kuutisen vuotta sitten kesällä. Lapsena olin partiossa ja silloin yövyimme leireillä teltassa. Olen nukkunut yhden yön myös laavussa talvipakkasella. Olisi mukava taas jossain vaiheessa pystyttää teltta ja nukkua metsässä. Tuntea yön eri vaiheet ohuen kankaan läpi ja herätä virkistyneenä mutta vähän väsyneenä tavallisesta poikkeavan yön jälkeen.

Nyt en nuku teltassa, vaan olen mökillä. Kun astun ovesta ulos, olen metsässä. Kun haluan vessaan, on minun käveltävä sinne polkua pitkin. Jos haluan ulkoilemaan luonnon helmaan, sen kun lähden kuistilta haluamaani suuntaan. Täällä olen aina virkistynyt. Silloinkin, kun en vielä tiennyt, mitä ihme minua oikein vaivaa ja miten saisin oloani parannettua. Nytkin, kun tasan tarkkaan tiedän, mikä minua vaivaa ja miten saan oloani parannettua. Täällä. Täällä minä saan oloani parannettua.

2 kommenttia:

  1. Kerroit kauniisti suhteestasi luontoon <3 Mökillä on niin parasta. Rentouttavaa viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kehuista! ♡ Mökillä oleminen on ihanaa. Kiitos paljon!

      Poista

Ilahdun suuresti kommentistasi!

Proudly designed by Mlekoshi playground