Designtorilla ja Rhealla

22.8.16

Mietimme Antin kanssa minun vielä Pihtiputaalla ollessani, että olisi kiva tehdä kaikenlaisia turistijuttuja Jyväskylässä vielä kun on kesäinen sää, eivätkä opiskelukiireet ole alkaneet. Erinäisiin paikkoihin tutustuminen kuitenkin muuttui hieman hankalammaksi, kun en päässytkään autolla Jyväskylään. Asiaa sen enempiä täällä käsittelemättä voin sanoa, että auton kanssa kävi pieni onnettomuus kotopihassa Pihtiputaalla ja Pallosalama on tällä hetkellä korjaamolla odottelemassa huoltoa. Toivottavasti Pallosalama saadaan vielä kuntoon, monet yhteiset kilometrit kun odottelevat vielä ajamistaan, sen verran vähän ajetusta kulkupelistä on kuitenkin kyse.

Mutta koska meillä ei tosiaan ollut autoa käytössämme, jouduimme viime viikon miettimään taas ihan uudella tavalla, miten liikkuminen oikein hoidetaankaan. Kummasti siihen omaan autoon vaan on tottunut tässä kahden vuoden aikana. Hyvää tässä episodissa oli se, että sain viimeinkin ostettua pyörän itselleni. Pyöräni varastettiin viime kesänä Ruisrockissa ollessani ja olen siitä asti ollut ilman pyörää. Koko ajan on pitänyt ostaa uusi, mutta jotenkin se on vaan aina jäänyt, mutta nyt autottomana ollessamme oli ensimmäisenä Jyväskylän aktiviteettinamme ostaa minulle pyörä. Pyöräkorjaamo Ekoteosta löytyi hieman ruosteinen, mutta muuten oikein hyvä menopeli ja otin sen mukaani seitsemälläkympillä. Epäonnea vain senkin kanssa oli heti, kun illalla keskustaan ajaessani etukumi puhkesi. Onneksi korjaamolla on kahden kuukauden takuu käytettyihin pyöriin ja kumin hajotessa ostopäivänä sain sisäkumin ilmaiseksi ja ulkokumista maksoin kympin. Vielä pitäisi vääntää lokareita, ne kun osuvat inhottavasti renkaisiin ja tanko kaipaa maalia. Mutta sen jälkeen kyseessä on toivottavasti pitkäaikainen pyöräkumppani!

Mutta koska Jyväskylän viikkomme aikana pääsimme liikkumaan bussilla, pyörällä ja kävellen, ei ihan hirveän kaukana sijaitseviin paikkoihin tullut suunnattua. Sen sijaan näimme kavereita, laitoimme kämppää kuntoon kolmen kuukauden poissaoloni jälkeen ja tuijotimme Game of Thronesia ja Silicon Valleyta. Turistijutut sen sijaan jäivät lauantaille, jolloin lähdin äidin ja Antin kanssa Kankaalle, järjestyksessään kahdeksannelle Jyväskylän Designtorille.

Kankaan alue vanhoine paperitehtaineen on oikein hurmaava ja tunnelmallinen. Alueella on myös oppilaitosten luovien alojen yksiköitä, uusia kerrostaloja nousee tiuhaan tahtiin ja KOAS on rakennuttamassa 15-kerroksista opiskelija-asuntotaloa. Aluetta yritetään siis kehittää kovasti ja se onkin hyvä miljöö erilaisille tapahtumille. Designtorilla oli myynnissä suomalaista muotoilua, toinen toistaan ihanampia tuotteita. Mukaan lähti Susanna Nurmisen valmistama kaulakoru. Korut valmistetaan vanhoita lusikoista.

Designtorin kiertämisen jälkeen kävelimme keskustaan. Haimme Pannukakkutalosta smoothiet, sillä ei ollut aikaa jäädä pannukakuille, koska meillä oli kiire viettämään kaunista kesäpäivää.

Nimittäin Ravintolalaiva Rhean iltapäiväristeilylle. Olen pitkään halunnut käydä Päijänne-risteilyllä, mutta olen ollut lopulta niin vähän Jyväskylässä joka kesä, etten ole päässyt laivalle. Nyt viimein pääsin ristelelmään ja sää oli mitä mainioin, joten reissu oli oikein mukava. Istuimme kannella ja nautimme auringosta, tilasimme ruokaa ja minä söin savuporopastaa, muutama vesipisara kasteli meitä, nautimme yhdet juomat ja ihastelimme kesämökkejä.

Lopulta päästiin pannareillekin, kun risteilyn jälkeen makeahammasta kolotti niin kovasti, että palasimme Pannukakkutaloon. Söin ihan törkeän hyvää gluteenitonta mustikka-valkosuklaa -pannukakkua. Ei voi kuin suositella näitä herkkuja! Saimme alennuskupongit, joten pitää mennä uudestaan syksymmällä nautiskelemaan pannukakuista.

Tällä hetkellä olemme Antin kanssa maaseudun rauhassa Pielavedellä muutaman päivän ajan ennen kuin suuntaamme Helsinkiin. Sieltä sitten matkaamme Pihtiputaalle, minkä jälkeen palaillaan pikku hiljaa Jyväskylän arkeen. Niin sitä vain ohjelmaa löytyy, vaikka kuinka loma tuntuisi pitkältä ja että sen aikana ehtisi tekemään vaikka mitä. Ja niinhän tässä ehtiikin, aika rauhallisissa merkeissä lomaa vietetään, vaikka paikkakunnat vaihtuukin!