Dieettiajatuksia

21.2.16

Kirjoittelin tammikuussa tavoitteistani pudottaa painoa ja osallistumisestani FitFarmin Superdieetille. Tänään on dieetin viimeinen virallinen päivä, joten ajattelin hieman kirjoitella ajatuksiani ja tuntemuksiani dieettiin liittyen.

Dieetin alussa mulla oli todella suuri motivaatio dieettiä kohtaan. Noudatin ohjeita grammalleen, vaikka olin samaan aikaan ihan hirveässä flunssassa. Se kuvasi motivaationi tasoa. Noin viikon jälkeen olo alkoi olla aika hirveä flunssan ja dieettikituuttamisen ansiosta. Tuntui, ettei keho toiminut ollenkaan ja kaikki oli ihan jökissä. Tämän vuoksi päätin luopua dieetin grammaluvuista ja syödä vähän muitakin juttuja kuin mitä sallittujen ainesten listalla on. Keho heräsi henkiin ja flunssa väistyi.

Millainen dieettini sitten on ollut? Olen syönyt herkkuja jonkin verran. Olen käynyt ravintolassa syömässä Tampereella Astorissa, vuosipäivänä Stefan's Steakhousessa ja äidin kanssa American Dinerissä ja Seppälän lounasravintolassa. Olen käynyt muutamilla kekkereillä, joilla olen syönyt ja juonut vapaammin. Olen syönyt pizzaa ja jonkin verran karkkiakin. Tavallisina arkipäivinä syön aamiaisen, lounaan koululla, illallisen kotona ja pienen iltapalan kotona. En mittaa ruokia grammalleen, mutta terveellisesti kuitenkin mennään.


FitFarmin ohjeiden mukaan liikuntaa olisi pitänyt harrastaa yhteensä kahdeksan kertaa viikossa: neljä aerobista ja neljä lihaskuntotreeniä viikossa. Sain kuulla dieetin aikana uusia juttuja terveyteeni liittyen, kun osallistuin erääseen tutkimukseen. Uutinen oli melko järkyttävä, joten oli pakko höllentää itseeni kohdistuvia vaatimuksia. Tämän vuoksi en mitenkään ole kyennyt tuollaisiin liikuntamääriin, enkä ole halunnutkaan. Olen käynyt kävelemässä, uimassa ja hiihtämässä aina silloin kun siltä on tuntunut.

Mikä sitten on tulos? Painoa ei ole lähtenyt kuin pari kiloa, mutta vyötäröltä on lähtenyt nelisen senttiä. Totaalidieetillä en ole pystynyt olemaan, mutta omien kokemusteni perusteella en sellaista voi suositellakaan. Hiljalleen tehtävät muutokset elintavoissa ovat ainakin minun kohdallani olleet paljon sopivampia keholle sekä paremmin hallittavissa, minkä lisäksi ne ovat saaneet aikaan tuloksiakin. Nopea laihduttaminenhan ei ole kovinkaan terveellistä tai pitkäaikaista. Siksi olen enemmän kuin tyytyväinen dieettiini ja aion jatkaa ainakin kevään loppuun saakka.

Selvennykseksi vielä, että minulla ei ole mitään FitFarmia vastaan. Olen osallistunut kahdelle yrityksen dieetille vajaan vuoden aikana ja olen saanut tuloksia molemmilla kerroilla. Grammalleen annetut ohjeet toimivat alkusysäyksenä, mutta minä en kehoni puolesta pysty noudattamaan ohjeita monia viikkoja. Tämä johtuu osin kehoni tilanteesta sairastelun suhteen. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan nettivalmennuskursseja, jos niistä vain yhtään motivaatiota saa elämäntapamuutoksen aloitukseen.

Mikä on siis minun tapani suhtautua painonpudotukseen? Syö arkipäivisin pelkkää oikeaa ruokaa sopivankokoisina annoksia, herkuttelen joskus, esimerkiksi viikonloppuisin, ihan luvan kanssa. Huono omatunto ja stressi eivät ainakaan edistä painon pudottamista. Älä pakota itseäsi liikkumaan, vaan tee se silloin kuin sinusta itsestäsi tuntuu siltä. Kunnioita itseäsi, omaa kehoasi ja tuntemuksiasi. Niin pääsee pitkälle asiassa kuin asiassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun suuresti kommentistasi!

Proudly designed by Mlekoshi playground