Lokrum Islandin tunnelmia

27.5.16

Huhhuh, johan on ollut seikkailuja. Eilen oltiin lähdössä Korčula-saarelta katamaraanilla Splitiin, jossa vietän nyt seuraavat seitsemän viikkoa. Olimme jo menossa hyvillä mielin ostamaan lippuja, kunnes lipunmyyntiäijä kertoi minulle, että katamaraani ei kulkenutkaan sinä päivänä. Olin ihan ymmälläni, sillä olin katsonut aikataulusta sen kulkevan joka päivä. Myöhemmin meille selvisi, että katamaraani kulki toukokuussa vain maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin ja vasta kesäkuun alusta joka päivä. Silloin olin ylpeä itsestäni.

Onneksi saarelta kulki bussi Splitiin ja ehdimme odotellakin sen lähtöä. Ainoa ongelma oli siinä, että matkassa kesti viisi tuntia. Ensin nimittäin piti mennä autolautalla maihin, ajaa tunti Dubrovnikiin päin ja vasta sitten päästiin laittamaan nokka kohti Splitiä. Matkalla olivat myös passitarkastukset Bosnia & Hertsegovinan rajoilla ja puolen tunnin pysähdys hämärällä parkkipaikalla. Viimein varttia vaille yksi yöllä saavuimme Splitiin ja ajelimme taksilla yöpaikkaamme. Nyt ollaan täällä ja otetaan ihan rennosti.

Dubrovnikissa tuli siis oltua viitisen päivää. Viimeisenä päivänä ei hirveästi tehty tai nähty mitään, kun piti lähteä liikkeelle satamaa kohti kolmen ison matkalaukun kanssa. Sataman lähettyvillä sitten luimme, menimme sateelta suojaan kahvilaan ja otimme kuvia. Matkassa kesti katamaraanilla vain kaksi tuntia (samoin kuin olisi kestänyt Splitiinkin...) ja olimme illalla Korčulassa.

Tämän postauksen kuvat ovat Dubrovnikin läheiseltä Lokrum Islandilta, jonne kesti matkustaa pikkulaivalla vain vartin verran. Saari oli oikein hieno luontopaikka. Kävimme makailemassa lammen tai minimeren, miksikä sellaista lätäkköä nyt kutsuisi, kivirannalla, luimme, söimme ja jopa minä kävin kastautumassa kylmässä vedessä. Auringonoton jälkeen tutkailimme rantoja ja kasvitieteellistä puutarhaa sekä kävimme vanhassa luostarissa, jonne oli tehty pieni Game of Thrones -näyttely. Paikassa oli myös rautavaltaistuin, jolle oli pakko päästä poseeraamaan.

Monilla matkailusivustoilla kehotetaan vierailemaan Lokrumilla, vaikka oleilisi Dubrovnikissa vain muutaman päivän ja olen ehdottomasti samaa mieltä. Maisemat ovat hienot ja saarelta löytyy monenlaisia kasveja, pupuja ja riikinkukkoja. Myös minimeri oli oikein hauska ja uskaliaimmat hyppäsivät monen metrin korkeudesta kallionlohkareelta veteen. Sivustoilla myös sanottiin, ettei saarella olisi ravintoloita, mikä ei kyllä pitänyt paikkaansa. Saarella oli useita ravintoloita ja baareja, mutta emme käyneet niissä, koska olimme ottaneet netin ohjeiden mukaisesti eväät mukaan. Onnistui se toki niinkin.

Sellaiset olivat Lokrumin tunnelmat. Meitä toki onnisti muutenkin, sillä päivänä, jolla saarella vierailimme, oli koko Dubrovnkin aikamme paras sää. Emme kuitenkaan palaneet, kun laitoimme ahkerasti aurinkorasvaa, mikä oli oikein hyvä juttu. Myöhemmin palamisilta ei ole vältytty, mutta niistä seikkailuista lisää myöhemmin.

1. Ihania pupusia lekottelemassa<3
    Lokrum oli meilläkin yhden päivän listalla, mutta kun totesimme että menisi liian tiukaksi ehtiä Dubasta joka paikkaan, päätimme jättää saarihyppelyt seuraavaan reissuun. Lokrumia on kyllä tosi moni kehunut ja sinne on vielä päästävä :)

1. Joo nuo kaikki eläimet. <3 Joo kannattaa olla ihan aikaa, kun sinne menee, että näkee kaikkea. :) Mutta ehdottomasti suosittelen Lokrumia!