2016 pähkinänkuoressa osa 2

30.12.16

Vähiin käy ennen kuin loppuu, nyt elellään jo vuoden toiseksi viimeistä päivää. Tässä postauksessa käydään sitten toisen vuosikolmanneksen kimppuun ja katsellaan, mitä kaikkea touko-elokuun aikana oikein tapahtuikaan.

Toukokuussa elin jänniä aikoja, kun lähtö Kroatiaan lähestyi. Viimeistelin kovalla kyydillä kevään opintoja, tein viimeiset työviikonloput, näin ihmisiä ja valmistauduin lähtöön. Sää oli Jyväskylässäkin todella kesäinen, pääsimme tyttöjen kanssa laivan terassille aurinkolasit päässä jo toukokuun alussa. Äitienpäivänä kävimme äidin kanssa De Cafén ihanalla brunssilla. Sitten pakkasimme Antin kanssa tavarat ja oli lähdön aika. Lensimme Dubrovnikiin ja vietimme muutaman päivän Kuninkaansataman maisemissa. Korčula-saaren kautta menimme Splitiin, jossa ehdimme olla yhdessä pari päivää, kunnes Antin piti palailla Suomeen.

Kesäkuussa Discover Dalmatia -projekti alkoi ja pääsin tutustumaan uusiin ihmisiin ympäri maailman. Projektikavereiden kanssa seikkailimme Splitissä ja valloitimme rantoja ja vanhan kaupungin, pääsimme auton kyydissä Kaštela-kaupungin takana sijaitsevalle korkealle vuorelle ihailemaan maisemia, kävin lääkärissä valtavien rakkojen takia, sairastin vuosisadan flunssan ja ihastelimme Brelan rantoja. Kesäkuu oli todella ristiriitainen, sillä olin iloinen auringosta, uudesta kansainvälisestä perheestäni ja hienojen paikkojen näkemisestä, mutta toisaalta olin erittäin väsynyt ja sairastelin kovasti.

Heinäkuussa teimme viimeisen projektireissun Sinjin kaupunkiin eräänä erittäin paahtavana päivänä, jolloin minun voimani meinasivat loppua. Onneksi oppaamme oli yhtä läkähdyksissä ja pääsimme liikkumaan autolla. Sain myös toteutettua pitkäaikaisen haaveeni ja pääsin vierailemaan Budapestissä, mikä oli yksi koko reissun kohokohdista. Ihastuin kaupunkiin ikihyviksi ja päätin, että sinne palaan vielä joskus. Heinäkuun puolivälin tienoilla projektin loputtua sain äidin ja Villen Splitiin, mistä olin ihan sanoinkuvaamattoman onnellinen. Esittelin kaupungin nähtävyyksiä ja uusia kavereitani heille, kävimme ravintoloissa syömässä ja todistimme yhdessä sadetta, joka oli Kroatiassa erittäin harvinainen sääilmiö. Varmaankin Suomesta mukanaan toivat. Paluu Suomeen ja Pihtiputaalle oli odotettu ja olin kuukauden töissä lehdessä. Samalla vietimme aikaa mökillä, poimimme marjoja ja teimme kaikkia kesäisiä juttuja.

Elokuussa marjastus ja muut kesäpuuhat jatkuivat. Aikaa tuli vietettyä mökillä edelleen. Puolivälissä kuuta työt loppuivat ja loma alkoi. Pääsin monen kuukauden tauon jälkeen Jyväskylän maisemiin. Siellä kävimme Antin ja äidin kanssa designtorilla, Pannukakkutalossa herkuttelemassa ja Päijänne-risteilyllä. Teimme Antin kanssa vielä viimeisen kesäreissun, kun kävimme viettämässä viikon Helsingissä. Näimme Antin siskoa ja serkkua tyttöystävineen ja koirineen, osallistuin pin-up -kuvauksiin ja kävimme kasvitieteellisessä puutarhassa ja Suomenlinnassa.

Palaillaan pian asiaan viimeisen vuosikoosteen parissa!