Krakovan kuumuudessa

23.7.15

Krakova on ainutlaatuinen kaupunki. Se on täynnä historiaa ja tunnelmaa. Siellä on tapahtunut niin paljon kaikkea suurta ja katuja reunustavat rakennukset ovat toinen toistaan vanhempia ja hienompia, ettei voi kuin ihailla näkemäänsä.

Me saavuimme sinne myöhään perjantai-illalla ja lämpötila oli jo siinä vaiheessa niin kova, ettemme saaneet unta hikoilultamme. Seuraavana aamuna hikoilu sen kun jatkui. Muutaman tunnin unien jälkeen köpöttelimme Marmolada-ravintolaan, jossa järjestettiin hotellimme aamiainen. Aamiaisella oli tarjolla leipää lisukkeineen, salaattia, nakkeja juustolla ja ilman, jogurttia, muroja ja kuivakakkuja. Mun ruokailu vähän rajoittui laktoosiongelman takia, mutta koska olen syönyt viljoja viime aikoina, sain minäkin mahani täyteen.

Aamiaisen jälkeen pikkuveli kyykähti sängylleen ja nukahti siihen, joten minä ja äiti päätimme hyödyntää ajan käymällä korukaupoissa, joissa pikkuveli ei olisi viihtynyt aivan yhtä hyvin kuin me. Ihan vain muutamia koruja ja matkamuistoja lähti matkaan.

Yövyimme Hotel Rezydentissä, joka sijaitsee Grodzka-kadulla, joka on ehdottomasti paras tie Krakovan vanhassa kaupungissa. Ihmisiä, kauppoja ja ruokapaikkoja riittää, peilipukuun pukeutunut äijä huiskutteli ihmisille joka päivä ja sama tyttö soitteli viulua melkein joka ilta. Hevoset kopistelivat ohi aamusta iltamyöhään ja hotellimme vastapäisen vaatekaupan varashälytin kuulemma piipitti erään yön, minä en siihen herännyt. Elämää riitti ja ajan sai kulumaan vain istuskelemalla kadunreunalla jäätelö kädessä.

Grodzka-kadun elämää.

Pienen shoppailukierroksen ja lepäilyn jälkeen lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Emme jääneet vanhan kaupungin torin lukuisille ravintoloille, vaan lähdimme hieman kauemmas etsimään kivaa ruokapaikkaa. Golebia-kadulla vastaan tuli kanadalainen Antler Poutine & Burger, jonka sisään astuimme. Söimme oikein maittavat purilaiset ja jatkoimme tutkimusmatkaa.

Euroopassa tosiaan rikotaan tällä hetkellä lämpöennätyksiä ja kyllä Krakovassakin lämpöä oli ihan liiaksi asti. Lämmintä varjossa 34 astetta, mikä oli suomalaiseen sateeseen ja kymmenen asteen lämpötiloihin tottuneille vähän liikaa.

Jaksoimme kuitenkin kävellä jonkin verran vanhaa kaupunkia läpi ja vierailimme Mariankirkossa. Keskiaikainen basilika oli todella vaikuttava korkeine kattoine ja kaikkine koristeineen. Siellä oli ihana istahtaa ja levähtää ja katsella vuosisatoja sitten tehtyä mestariteosta. Kirkon edustalla hopeinen kerra ja kultainen daami houkuttelivat minut kuvaan kanssaan.

Kirkkovierailun jälkeen lähdimme Planty-puistoon päin. Siinä vaiheessa tajusimme, että Planty ei ihan joka kohdassa ole mikään maailman hurmaavin viherikkö, sillä se kiertää koko vanhan kaupungin ja on näin ollen melko tavanomainen puisto. Ostin kuitenkin vadelmia ja istahdimme penkille nauttimaan ne.

Kierroksen jälkeen oli pakko mennä käväisemään hotellilla, sillä äiti alkoi tulla kipeäksi ja muutoinkin kuumuus verotti voimiamme. Levon jälkeen tassuttelimme Galeria Krakowskaan, suureen kauppakeskukseen vanhan kaupungin ulkopuolella. Ruokaa nautimme Pizza Hutissa.

Ostimme drinksut, äippä otti alkoholintonta mojitoa ja minä luulin ottavani herkkujuoman, joka lopulta osoittautuikin kaljaksi, johon oli lisätty vähän jotakin muuta makua. Pettymys.

Ruoan jälkeen kiertelimme hieman Galeria Krakowskan kaupoissa. Sisustuskaupoissa oli varsinkin kaikkea ihanaa myynnissä, mutta emme ostaneet kuitenkaan mitään matkalaukkujemme painoksi.

Vanhan kaupungin tori ja Grodzka-katu olivat tosiaan täynnä elämää. Kauppakeskuksesta hotellille päin köpötellessämme satuimme parahiksi näkemään breakdance-esityken. Se ei ollut kovin pitkä, mutta ihan sopivan pituinen meidän väsyneille jaloillemme. Loppuilta oli hyvä lepäillä.

1. Oi miten ihania matkakuvia! Näyttää olleen hauska reissu:) Parasta on kyllä tuollaset pienet yllätykset - niin hyvässä kuin pahassa - sillä ne tekee matkasta juuri ainutlaatuisen!

1. Jep, kaikki yllätykset ja hauskat sattumukset on just parasta reissutessa! :) Kiitos, tuolla oli kyllä hyvät puitteet kuvailuun!